.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آنفلوآنزاي پرندگان درگيلان ومازندران
معاون محيط طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست از تلف شدن شماري پرنده مهاجر مشكوك به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در استان گيلان خبر داد

مهندس انوشيروان نجفي ، با اشاره به اتلاف حدود 183 قطعه پرنده مهاجر طي 3 روز گذشته در مناطق مختلف استان گيلان شامل سلكه، استند، سياه درويشان، سرخان كل، سفيدرود، اميركلايه، دوستلات، جوكندان، قلم‌گوده و لوندويل گفت: آزمايشات انجام شده بر روي اين نمونه‌ها كه عمدتا «قو» بوده‌اند، حاكيست از اين ميان، تعدادي مشكوك به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان (H5N1) بوده، ولي نتيجه نهايي هنوز تاييد نشده است و سازمان دامپزشكي جهت اطمينان بيشتر از مسأله اين نمونه‌ها را به آزمايشگاه‌هاي مرجع مورد تأييد سازمان بهداشت جهاني دام و طيور (OIE) فرستاده است.

نجفي افزود: سازمان دامپزشكي اعلام كرده كه با توجه به اهميت موضوع كليه اقدامات كنترلي و پيشگيرانه را در مناطق مشكوك انجام داده است.

معاون محيط طبيعي و تنوع‌زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اتلاف بيش از 5 هزار پرنده مهاجر آبزي در رودخانه ارس حدود دو ماه قبل كه گفته مي‌شد بر اثر آنفلوآنزاي پرندگان تلف شده‌اند، گفت: آزمايشات انجام شده از سوي سازمان دامپزشكي كشور نشان داد مرگ اين پرندگان به دليل مسموميت بتوليسم ناشي از باكتري كلستريديم بوتولينم بوده است.

وي با تاكيد بر اين كه تا كنون نمونه‌اي از آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به صورت تاييد شده در كشور گزارش نشده است، به مرگ مشكوك تعدادي از مرغ و خروس‌ها در منزل يك شكارچي در استان كرمانشاه اشاره كرد و گفت: شكارچي ياد شده ضمن شكار يك اردك اقدام به ريختن امحا و احشاي آن براي مرغ و خروس‌هاي خود كرد كه متعاقب آن مرغ و خروس‌هاي اين فرد تلف شدند.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست گفت: در پي اين حادثه مسؤولان سازمان دامپزشكي در محل حاضر و اقدامات لازم را انجام دادند، ولي جواب تست‌هاي اوليه در خصوص آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان منفي بوده است.

به گفته وي نمونه‌هاي گرفته شده براي اطمينان از مسأله به آزمايشگاه‌هاي مرجع مورد تأييد سازمان بهداشت جهاني دام و طيور (OIE) ارسال شده است.

نجفي با اشاره به ممنوعيت شكار كليه پرندگان در مناطق آبي و پرندگان مهاجر آبزي و نيمه‌آبزي در مناطق خشكي كشور  گفت: سازمان حفاظت محيط زيست قصد دارد اين ممنوعيت شكار را براي كليه پرندگان در تمامي مناطق اعمال كند.

وي تاكيد كرد: شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در تركيه، عراق و عربستان تاييد شده است.

نجفي با اشاره به انجام 50 هزار نمونه برداري از پرندگان اهلي و وحشي در كشور تصريح كرد: سازمان دامپزشكي كليه پرندگان روستايي و اهلي مناطق مشكوك را خريداري و معدوم مي‌كند.

وي از طرحي خبر داد كه بر اساس آن اكيپي از سازمان بين‌المللي تالابها و خواربار و كشاورزي ملل متحد از اول اسفندماه از 250 عدد پرنده مهاجر آبزي در فريدون كنار مازندران طي 9 روز با همكاري كارشناسان دفتر سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان دامپزشكي كشور براي تشخيص احتمالي آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان نمونه‌برداري مي‌كنند. همچنين چهارشنبه گذشته نيز سازمان محيط زيست و دامپزشكي در منطقه فريدون‌كنار از 60 پرنده زنده‌گيري كرده كه جهت تشخيص احتمال آنفلوآنزاي فوق حاد آنها را به آزمايشگاه‌هاي مرجع ارسال كرده است.(isna)


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.041 seconds.